divendres, 30 de desembre del 2011

Privilegios de funcionario

MIGUEL Lorente, Ingeniero técnico agrícola

Cuando se blindó a los funcionarios contra la contratación y despido arbitrarios, las administraciones públicas se convirtieron en instrumentos independientes al servicio de los estados y no de los gobiernos. Hasta entonces los empleados públicos estaban a merced de los gobernantes, y cada cambio de gobierno llevaba aparejado la sustitución de unos trabajadores por otros normalmente más fieles, más afines, o con mayor grado de parentesco. La regulación del acceso a la función pública, por tanto, fue uno de los pilares básicos del Estado de Derecho que permitió el funcionamiento de las administraciones públicas bajo el principio de legalidad. Esto explica, por ejemplo, que en Bélgica hayan estado más de un año sin gobierno y la Administración haya seguido funcionando con normalidad.
Recientemente el presidente de la CEOE, Juan Rosell, ha declarado que hay que acabar con los privilegios de los trabajadores públicos respecto el resto de trabajadores, facilitando el despido, ya que en España, según él, sobran 900.000 "cargos públicos". Sin embargo no ha aclarado qué servicios habría que suprimir, o si estos servicios deberían realizarlos entidades privadas con ánimo de lucro con dotes para ganar dinero. Utilizando un lenguaje tan demagógico con la intención de intoxicar como Rosell, se podría recordar que, según la Agencia Tributaria, los empresarios españoles declaran unos 6.000 euros de ingresos menos que los asalariados, lo que lleva a pensar que, salvo que mantengan su actividad con fines altruistas, son un mal ejemplo como gestores para dar lecciones, o no declaran todos sus ingresos mediante prácticas contables fraudulentas.
Pero no entremos en discusiones y vayamos a datos objetivos. Según las estadísticas publicadas que están al alcance de todos, en España el número de trabajadores del sector público era en 2008 el 12,75% de la población activa, frente a Dinamarca que era el 31,3%, Suecia el 26,2% y Finlandia el 24,6%. Ciñéndonos en algo tan sensible como la sanidad, los trabajadores públicos dedicados a ella representan el 4,1% frente al 6,6% de la media de la UE-15 y algo similar ocurre con educación.
Se dice que España es más pobre que el resto de países de nuestro entorno y, en consecuencia, hay que gastar menos. Pero no es cierto del todo porque el PIB per capita de España es el 94% de la media de la UE-15 y, potencialmente, tiene unos recursos similares. Sin embargo esto no ocurre en la realidad debido a que España recauda menos impuestos que el resto de países, lo que hace que nuestro gasto público social per capita sea el 72% de la media europea. En España, a pesar de que los que estamos en nómina pagamos unos impuestos similares a los de la UE-15, los ingresos del Estado equivalen al 32% del PIB, frente a la media de la UE-15 que es el 44% y Suecia el 54%. Así que el presidente de la CEOE podría haber dicho igualmente que, para reducir el déficit público, los empresarios deberían pagar más impuestos y acabar con el fraude fiscal, algo que en los tiempos que corren parece impensable. En Aragón una de las primeras medidas del Gobierno actual ha sido reducir algunos impuestos y, a la vez, recortar el presupuesto destinado a la universidad.
En cuanto a lo de acabar con el privilegio de los trabajadores públicos facilitando el despido, hay que aclarar que entre todas las modalidades de contratación, los funcionarios sólo representan el 28% y el resto, como los trabajadores del sector privado, están sometidos a la contratación temporal (de esto podrían hablar los trabajadores de la sanidad y de la enseñanza) y al despido procedente o no.
Facilitar el despido de los funcionarios también es el anhelo de algunos gobernantes que preferirían, como en el siglo XIX, sustituir a personas protegidas por la ley para garantizar su independencia en el Estado de Derecho, por otras más afines a sus intereses partidistas, o sometidas a la presión sicológica de la obediencia bajo la espada del despido. Para mostrar la animadversión que tienen algunos políticos a los funcionarios, es bien conocido un caso de un consejero del Gobierno de Aragón que sustituyó a un alto cargo de su gabinete, trabajador ejemplar y gran profesional, porque al no participar en sus compadreos lo consideraba peyorativamente "funcionario".
Funcionario "privilegiado" era también el general responsable de la identificación de los cadáveres del YAK-42 que, por obedecer al ministro de Defensa en una orden contraria a la ley y a la moral, no cumplió su deber al servidor del Estado y acabó en la cárcel. Ahora los gobernantes tienen la coartada de las empresas públicas que sin entrar a valorar su utilidad, en algunos casos se aprovechan para colocar en ellas a trabajadores por métodos digitales sin el filtro de las oposiciones. Incluso algunos de estos trabajadores ocupan puestos de funcionarios en la propia Administración haciendo caso omiso a las advertencias de los tribunales.
Pero el fondo de la cuestión de quienes, como Rosell, hablan de privilegios de los empleados públicos, no es la modernización de las administraciones públicas ni aún la reducción del déficit público lo que les preocupa. El neoliberaismo hace tiempo que busca adelgazar el Estado y dejar todo en manos de los mercados. Y así nos va.

dijous, 29 de desembre del 2011

Dibuix d'Alfons López sobre la privatització de Parcs i Jardins


Después de intentar privatizar el personal de Parques y Jardines, se sospecha que el Ayuntamiento de Barcelona también piensa privatizar los parques y los jardines.

El Parque de la Ciutadella ahora.

El Parque de la Ciutadella después de ser vendida a una multinacional japonesa de palillos.

-¡Coño!

Dibuix d'Alfons López publicat al diari Público el 28 de desembre de 2011

dimarts, 27 de desembre del 2011

Revelado el secreto mejor guardado del nuevo Gobierno: el Proyecto del temido Decreto-Ley

Siempre hay un garganta profunda dentro de los Ministerios que filtra informaciones, borradores y anteproyectos de normas. Pese al silencio y omertá que reina en los Ministerios sobre los términos del inminente Decretazo, que aprobará el próximo Consejo de Ministros y que incluirá las medidas urgentes de recorte de efectivos, retribuciones y personal de todas las Administraciones Públicas, lo cierto es que Sevach ha conseguido acceder al borrador de dicha norma. Parece que el hachazo a la calidad de vida del funcionario está servido bajo el signo negativo: menos retribuciones, menos vacaciones, menos plazas, menos gastos de personal, menos gastos de representación…Aquí lo ofrezco en rigurosa exclusiva para los lectores del blog. Proyecto de Decreto-Ley : Decretoleylazo



dijous, 22 de desembre del 2011

Crida


L’any 2011 serà recordat com l’inici del canvi cap a un altre món que sabem que és possible.Un any en què persones de tot el planeta hem sortit unides al carrer en un crit d’indignació contra la injustícia, la corrupció i el saqueig. Un crit mut en boca de les víctimes de dictadures i democràcies segrestades pels poders polítics i financers que tenen com objectius acumular més i més riquesa i poder sense importar-los la voluntat ni el benestar de les persones o la destrucció del nostre planeta.


Els nostres governants no tenen cap intenció d’oferir una alternativa que beneficiï el conjunt de la ciutadania, així que és el moment de passar a l’acció i ser nosaltres, les persones, qui ens encarreguem de donar-li sentit a la paraula “democràcia”.

És per això que fem una crida a totes les persones i agrupacions perquè s’involucrin activament en un procés de creació col·lectiva d’una democràcia feta per i per a les persones, posant en comú propostes i coneixements dins del marc d’un projecte global integrador amb capacitat organitzativa i difusora. Tot això amb la clara intenció de desenvolupar i oferir solucions concretes a les demandes socials i polítiques.

Per això us convidem a participar en aquest procés que començarà el 28 de gener amb una mobilització de protesta contra el Fòrum Econòmic Mundial de Davos, on es reuneixen anualment els líders polítics i financers per discutir el rumb que ha de dur el món. Aquesta protesta donarà pas durant els següents mesos a un procés simultani de creació, debat i aprenentatge obert a tothom que hi vulgui participar.

Tenim clars els objectius: fer realitat aquest altre món possible.

Signat:
Fòrum Social Català, Democràcia real Ja Barcelona i Assemblea General de Barcelona

AMB QUINA FINALITAT?

Si volem arribar a tenir el món que volem, és necessari tenir un pla, un projecte constructiu que serveixi com a camí paral·lel a la lluita i a la resistència contra l’espoli que estem sofrint per part de polítics i banquers. Aquest projecte és aquest pla, i per és per aconseguir posar-ho en pràctica que fem aquesta crida.
Per la construcció col·lectiva d’una democràcia feta per i per a les persones, amb l’objectiu de garantir els drets fonamentals, com a habitatge, treball digne, cultura, salut, educació, lliure desenvolupament personal i béns necessaris per a una vida harmoniosa, sana i feliç.
Volem una societat horitzontal i sostenible, basada en la participació política, la llibertat, la justícia, la igualtat i la dignitat. Que es sustenti en la cerca delben comú i en el respecte per cadascun dels habitants i pel propi planeta.

COM?

Aquest nou model de funcionament del moviment ciutadà ha de ser inclusiu donant cabuda a tots els grups del 15M i als moviments socials anteriors. Les propostes a desenvolupar han de respectar la pluralitat ideològica del moviment així com la seva naturalesa apartidista i asindical. Han de basar-se en la seva viabilitat així com en la seva capacitat per fer-les extensibles a d’altres territoris propers o llunyans, independentment de les diferències culturals.

El procés al que us convidem comença amb una mobilització el dia 28 de Gener, coincidint amb la reunió del Fòrum Econòmic Mundial en Davos 

A partir d’aquesta mobilització es donarà pas a un període de conferències, assemblees, debats i tallers en la qual confluirem en la posada en comú dels diferents projectes a construir.

La creació d’aquest model es basa en la presentació de propostes entorn uns punts principals generats pels propis integrants del procés. La posada en comú i punt de partida per a l’elaboració de propostes serà l’edició 2012 del FSCat, com a marc format per les entitats fins ara presents en conjunció amb els nous moviments socials, en un diàleg integrador i amb la clara intenció de dur a terme solucions concretes a les demandes socials i polítiques. Les propostes entorn de cada punt es presentaran de manera concisa en els grups de treball, formats pels proponents i tot aquell interessat.

PER QUÈ?

La situació per la qual el 15 de maig varem prendre els carrers ha empitjorat: L’actual sistema representatiu constitueix una mentida grollera, un gran engany per a la ciutadania i la negació de la democràcia autèntica entesa com a sobirania popular. En aquesta farsa en la qual han convertit els nostres representants la democràcia actúal, governi qui governi, es promouen polítiques al dictat i al servei dels interessos del sistema financer i les grans corporacions multinacionals.

En particular, Europa ha estat presa per una oligarquia financera que avui és global, això com a resultat que els governants europeus, sense excepció, hagin construït una Unió Europea al servei del poder financer de caràcter especulatiu, a través dels tractats de Maastrich o el més recent de Lisboa en 2009. Tractats signats pels 27 caps d’Estat i de Govern de la UE, de diferents signes polítics i que lluny d’haver nascut per servir a la ciutadania Europea, van néixer per posar a Europa sota el jou dels grans poders financers. És necessari un nou període constituent a Europa, necessàriament democràtic i amb la participació de la ciutadania.

Aquesta falsa democràcia no solament no ens representa, sinó que només satisfà els interessos dels més rics. A Europa els qui actualment governen són els grans bancs Alemanys i Francesos per mitjà de Merkel i Sarkozy, al mateix temps que Goldman Sachs ha imposat, mitjançant cops d’estat financers, els seus homes als governs de Grècia, Itàlia i el Banc Central Europeu.

No tenim dubte que els nostres representants tenen marcat un full de ruta definit per poders privats externs a l’estat i que no pensen desviar-s’hi per escoltar a la ciutadania. Davant aquesta realitat no ens queda una altra alternativa que constituir un gran front ciutadà social i polític, cridant a incorporar-se a ell a totes les persones i associacions que creen necessària la unió per sobre de les diferències. Tenim un gran enemic, un gran monstre neoliberal que acabarà amb la societat i amb el planeta si no ens unim contra ell, el seu poder és immens doncs és el del mercat del que tots consumim retroalimentant el sistema. Ha arribat el moment de fer-li front, de construir alternatives democràtiques, socials i ecològiques al fonamentalisme del mercat.

Tenim tants arguments per afirmar que aquesta crisi és una estafa, que no entren totes en aquesta crida.

dimecres, 21 de desembre del 2011

L'Ajuntament estudia privatitzar Parcs i Jardins

La filtració d'un informe encarregat pel Govern encén els empleats
JORDI MUMBRÚ BARCELONA 20/12/2011
El nou Govern de Barce­lona va encarregar a una consultora privada que elaborés un informe per saber quin és el millor camí per privatitzar Parcs i Jardins. El resultat de l'informe (que aconsella la subrogació de cop) va anar a parar de manera anònima a les mans dels treballadors que dos dies abans ja havien denunciat que estaven preocupats perquè s'ensumaven una privatització. Amb l'informe sobre la taula, els treballadors han passat d'estar preocupats a estar indignats i ja preparen mobilitzacions. Divendres tenen assemblea.

Fonts municipals van confirmar ahir que havien encarregat a la consultora Konsac Group que elaborés "un informe per explorar el futur de Parcs i Jardins" i que la decisió de privatitzar el servei "no està tancada". De fet, fonts de l'Ajuntament asseguren que "totes les possibilitats estan obertes" i que sigui quina sigui la decisió "es negociarà amb els treballadors". Sostenen que només volien "explorar el panorama".
L'estudi diu que «el desgast polític és inferior» si es privatitza de cop
L'informe no analitza, en cap cas, si la privatització permetria reduir el cost del servei, sinó que es limita a estudiar la millor manera per privatitzar sense fer gaire soroll ni entre els empleats ni entre els mitjans de comunicació. L'empresa consultora només es planteja tres opcions: privatitzar tot el servei de cop i que els 878 empleats indefinits passin a dependre de l'empresa adjudicatària; externalitzar a poc a poc i per àrees o fer fora tots els treballadors, indemnitzar-los i externalitzar el servei.

Proposta d'estratègia

Després d'analitzar "els pros i contres de cadascuna de les tres possibilitats", l'empresa consultora recomana a l'Ajuntament que tiri pel dret i faci una "subrogació de cop". Proposa també que la nova empresa es comprometi a mantenir, de manera temporal, les condicions laborals que tenen els treballadors, però que canviarien amb els nous contractats.
La consultora adverteix al Govern que cal preveure l'opinió de la premsa
Assegura que "els avantatges són evidents" i adverteix que les altres opcions són més problemàtiques perquè quan es faci el primer pas "tot el col·lectiu es posarà en guàrdia". "Tothom veurà que es tracta del començament del camí de l'externalització", adverteix la consultora. La justificació d'aquesta sortida continua: "El desgast polític i sindical és inferior amb un únic procés, i convé que la premsa no en parli gaire, i parlarà menys amb un procés que amb tres". Com queda clar en aquest fragment, l'empresa contractada per l'Ajuntament per elaborar aquest informe no tenia previst que el seu informe s'acabaria filtrant als mitjans de comunicació i provocaria aquest enrenou.
De fet, després de justificar que la millor opció és la "subrogació de cop" aconsella com fer-ho i adverteix dels perills de tenir en contra els mitjans de comunicació. "Les forces polítiques es deixen guiar sovint per la informació que cada dia surt a la premsa. Això obliga a tenir-los presents, proporcionar informació adient i per endavant, i estar previnguts davant qualsevol imprevist". Els responsables de l'informe també aconsellen escollir bé el moment i posen un exemple: "L'opinió pública no hauria estat a favor d'Aena si no fos per la vaga salvatge que van portar a terme i si no s'haguessin divulgat prèviament i intencionadament els elevats salaris dels treballadors".
El president del comitè d'empresa, José Ruiz, va avançar que ja preparen "un calendari de mobilitzacions" i va criticar que, amb les privatitzacions, el cost del servei no es redueix, però sí la qualitat. Ruiz va considerar l'informe com "un atac bestial".
http://www.publico.es/catalunya/413111/l-ajuntament-estudia-privatitzar-parcs-i-jardins

dijous, 15 de desembre del 2011

¡¡ALERTA!! INCENDIARIO INFORME “SECRETO” SOBRE LA CONTINUIDAD DEL INSTITUTO

Ayer miércoles día 14 de forma anónima (con carta por correo convencional y sin remite) se nos filtró un informe encargado por Parcs i Jardins a la empresa Konsac-Group donde se estudia la posibilidad de privatización de la totalidad del servicio de jardinería.
El informe contempla tres posibilidades:

1ª.- Subrogación de toda la plantilla a una empresa privada.
2ª.- Subrogación separada en el tiempo de diferentes segmentos de la plantilla.
3ª.- Amortización gradual y paulatina de los puestos de trabajo.

En el mencionado informe se describen los pros y los contras de las tres posibilidades.
De la subrogación total de la plantilla, argumentan, estratégicamente es la que tiene más ventajas, una vez solventados los problemas jurídicos (cambio de estatutos y del Convenio Colectivo).
De la subrogación por partes y tiempos la ven más problemática al ser mayor el tiempo de conflicto, lo cual sería perjudicial para el fin marcado.
La amortización progresiva la catalogan como el plan “B” pero se quejan de la lentitud en su ejecución.
En resumen este es el informe que nos han filtrado y que sobre el cual la dirección de la empresa debería aclarar si es verdadero el informe y si esas son sus verdaderas intenciones.
Aquí tenéis el link al informe completo, para que vosotros mismos hagáis vuestra propia valoración.

dimecres, 14 de desembre del 2011

Manifest en defensa del patrimoni verd de la ciutat


Els parcs i jardins de Barcelona componen un patrimoni ciutadà irrenunciable, herència de diverses generacions de barcelonins i barcelonines i fruit de molts anys de reivindicacions veïnals i de l’esforç pel manteniment d'aquests espais per part de la plantilla de l'Institut Municipal de Parcs i Jardins. El govern municipal ha de ser garant d'aquest patrimoni, amb l'objectiu d'ampliar-lo i millorar-lo, mai per especular i afavorir interessos privats a través de la seva gestió.

La transformació de l’Institut en entitat pública empresarial local, l’any 2005, va suposar una ruptura respecte al model de gestió directa que el primer ajuntament democràtic havia recuperat als anys 80. En aquella etapa, el manteniment de la jardineria de Barcelona va ser un referent reconegut arreu. Des de llavors fins avui, Parcs i Jardins ha sofert la externalització -del 30 % dels treballs encomanats- a empreses privades, que subcontracten maquinària i treballadors i, en una espiral d’interessat descontrol, acaben deteriorant el servei que presten, augmentant gradualment el pressupost inicial i sense assumpció de responsabilitats pels reiterats incompliments.

Amb la privatització del servei, estem tornant al model fracassat dels anys 60 i 70, quan el manteniment del verd de la ciutat estava en mans d’empreses privades que mantenien un servei degradat, amb pràctiques corruptes.

Per tot això:

- Manifestem la necessitat d’augmentar el patrimoni verd públic, que manté a cada ciutadà de Barcelona molt per sota dels 10 metres quadrats aconsellats per l'Organització Mundial de la Salut.

- Denunciem la política de privatització de serveis, actualment més del 30%, cedint a empreses privades el manteniment dels jocs infantils, part de la poda d'arbrat, tractaments fitosanitaris etc, renunciant fins i tot a exercir un control de qualitat de les privatitzacions, el qual també s'externalitza.

- Mostrem el nostre rebuig a la política de contractació de personal. La supressió de la contractació de l’estiu, coincidint amb les vacances del personal fix (aprox. 80 eventuals), amb el consegüent deteriorament del verd, en èpoques de gran ús ciutadà. No es convoquen Ofertes Públiques d'Ocupació, obertes a tots els ciutadans, per tal de mantenir les ràtios necessàries per Ha. que permetin realitzar el manteniment suficient dels serveis encomanats. Es permet la contractació de personal (majoritàriament tècnic) sense procés selectiu conegut, ni tenint en compte els criteris de publicitat, mèrit i capacitat per accedir a un lloc de treball públic. Es vulnera l’acord signat l’any 2007 de Promoció de l’Ocupació a Parcs i Jardins, impedint l’accés a la jubilació parcial a persones que compleixen els requisits per fer-ho i nega el dret a treballar als integrants de la borsa de peons de l'Institut.

- Reclamem que es fomenti la participació de les organitzacions veïnals en el control de la gestió del patrimoni verd de la ciutat, reconeixent el seu dret a formar part del Consell d’Administració de Parcs i Jardins.

- Demanem que es faci una auditoria de l’estat actual dels treballs externalitzats, pel que fa al cost i la qualitat de servei prestada.

- Exigim una política d’ocupació de l’espai públic més sostenible, que eviti les grans inversions per la seva “posta a punt” o plans integrals i aposti per dotar-lo de manera justa de mitjans humans i materials propis, prioritzant l’ús de la ciutadania de Barcelona, i ens manifestem en contra de la mercantilització d’espais com el Parc Güell, a través del cobrament d’entrades o de les facilitats amb les que l’empresa privada ocupa espais públics, com la plaça Catalunya aquest Nadal amb la pista de patinatge. Mentre que la ocupació ciutadana de la Plaça pel moviment 15- M es va criminalitzar, l’autorització municipal pel seu ús nadalenc ha estat aprovada en temps rècord.

La política de reducció de plantilla i la creixent externalització de serveis mitjançant contractes a companyies privades, s’emmarquen en les polítiques de retallades que utilitzen d’excusa la crisi actual, sense entendre ni explicar a la ciutadania que la privatització implica pagar dues vegades, finançant el servei prestat per algú sovint mal pagat i en precari, i el guany empresarial d’intermediaris privilegiats. D’altra banda, es fomenta una elit polític-administrativa només dedicada a ordenar i parar la mà.

Es per tot això que els sota signants demanem el retorn al model de gestió directa amb personal propi que permeti dur a terme els treballs encomanats pels estatuts de l’Institut i que la ciutat mereix. Pel manteniment sostenible de la jardineria pública No a la privatització de Parcs i Jardins de Barcelona Barcelona, desembre 2011

- Comitè d'Empresa de l’I.M. de Parcs i Jardins de Barcelona

- Seccions Sindicals de CCOO, CGT, UGT, USOC

- Federació d’Associacions de Veïns de Barcelona (FAVB)

Entitats adherides...(podeu fer-nos arribar la vostra adhesió).


dilluns, 12 de desembre del 2011

El cop d’estat de Goldman Sachs a Europa

La situació político-econòmica a Europa és ja insostenible. Assistim impassibles al traspàs de poders a Itàlia i Grècia. Els mitjans de comunicació passen de puntetes sobre el fons de l’assumpte, i independentment de l’antipatia que els seus dirigent despertaven en amplis sectors de la població, en la pràctica aquest canvi suposa reemplaçar als "democràticament" triats per uns altres, els anomenats "tecnòcrates", que ni van ser triats pel poble, ni els resulten si més no familiars.

Si el sistema democràtic actual es trobava ja de per si mateix en un estat deplorable, i a pesar que es presumeixi que totes les garanties parlamentàries han estat respectades, això constitueix tècnicament un cop d’estat encobert en el qual els beneficiaris són els mercats i les seves estratègies especulatives salvatges.

Ho desgrano, perquè quedi clar:

Sabeu qui són Lucas Papademos (actual dirigent grec després de la dimissió de Papandreu) i Mariano Monti (ara al capdavant del govern italià)?

Sabeu qui és Mario Draghi (actual president del Banc Central Europeu)?

Sabeu el que és Goldman Sachs?

Us ho explico:

Goldman Sachs: és un dels majors bancs d’inversió mundial i co-responsable directe, junta a altres entitats com l’agència de qualificació Moody’s, de la crisi actual, i un dels seus majors beneficiaris. Només a manera de pinzellada, en 2007 van guanyar 4 mil milions de dòlars en operacions que van desembocar en el desastre actual. Com ho van fer? Van animar als inversors a invertir en productes sub-prime que sabien que eren productes escombraries, i al mateix temps es van dedicar a "apostar" en borsa pel fracàs dels mateixos. Això és solament la punta de l’iceberg, i està molt documentat, podeu investigar-lo. Mentre llegiu aquest escrit s’estan folrant a força d’especulació sobre els deutes sobirans.

Lucas Papademos: Actual primer ministre grec, després de la dimissió Papandreu. No triat pel poble. Ex-governador del Banc de la Reserva Federal de Boston entre 1993 i 1994. Vicepresident del Banc Central Europeu de 2002 a 2010. Membre de la Comissió Trilateral des de 1998, fundada per Rockefeller, lobby neo-liberal (es dediquen a comprar polítics a canvi de subornar-los). Ex-Governador del Banc de Central Grècia entre 1994 i 2002. Va falsejar els comptes de dèficit públic del país amb l’ajuda activa de Goldman Sachs, el que va conduir en gran part i l’actual crisi que sofreix el país.

Mariano Monti: Actual primer ministre d’Itàlia després de la dimissió de Berlusconi. No triat pel poble. Exdirector europeu de la Comissió Trilateral abans esmentada. Ex-membre de l’equip directiu del grup Bilderberg. Assessor de Goldman Sachs durant el període que aquesta va ajudar a ocultar el dèficit del govern grec.

Mario Draghi: Actual president del Banc Central Europeu en substitució de Jean-Claude Trichet. Exdirector executiu del Banc Mundial entre 1985 i 1990. Vicepresident per Europa de Goldman Sachs entre 2002 i 2006, període que es va realitzar el falsejament abans esmentat.

Bé, quina casualitat, tots de la mà de Goldman Sachs. Els que van crear la crisi es presenten ara com l’única opció viable per a sortir de la mateixa, en el que la premsa nord-americana està començant a anomenar "El govern de Goldman Sachs a Europa". Es tendeix a voler fer-nos pensar que la crisi ha estat una espècie de relliscada, però la realitat apunta que darrere d’ella hi ha una voluntat perfectament orquestrada si es fes amb el poder directe en el nostre continent, en una maniobra sense precedents en l’Europa del segle XXI.

L’estratègia dels grans bancs d’inversió i agències de qualificació és una variant d’altres portades a terme anteriorment en altres continents, es ve desenvolupant des de l’inici de la crisi i està des del meu punt de vista està sent la següent:

1. Enfonsem als països mitjançant l’especulació en borsa/mercat. Els tornem bojos de por al que diran els mercats, que nosaltres controlem, cada dia.

2. Els obliguem a recórrer a préstecs per a mantenir-los en Status Quo, o "salvar-los". Aquests préstecs estan estrictament calculats perquè els països no els puguin pagar, com és el cas de Grècia que no podria haver cobert el seu deute ni encara que el seu govern vengués el país sencer, i no és cap metàfora, és matemàtica.

3. Exigim retallades socials i privatitzacions en detriment dels ciutadans, sota l’amenaça que si els governs no els porten a terme, els inversors es retiraran de por de no poder recuperar els diners invertits en el deute d’aquests països i altres inversions.

4. Es crea un altíssim nivell de descontentament social, propici perquè el poble, ja atemorit, accepti qualsevol cosa amb la condició de sortir de la situació, fent caure als governs de tota Europa.

5. Col·loquem als nostres homes on millor convingui.

Si us sembla ciència ficció, informeu-vos: aquest tipus d’estratègies estan perfectament documentades i s’han vingut utilitzant amb diferents variants en els segles XX i XXI en altres països, notablement a Lltinoamèrica per part dels EEUU quan es dedicaven, i se segueixen dedicant en la mesura que poden, a asfixiar econòmicament mitjançant el deute exterior per exemple a països d’Amèrica Central, per a crear descontentament social i aprofitar-ho per a col·locar a dirigents afins als seus interessos.

Ara això està passant a Europa, i ja no és que ho faci EEUU, sinó que ho fa la indústria financera internacional. I el que està ocorrent sota la mirada impotent i/o còmplice dels nostres governs és el major robatori mai realitzat en la història de la humanitat i a escala planetària, són cops d’estat, i violacions flagrants de la sobirania dels estats i els seus pobles. És molt fàcil informar-vos a internet. Digueu als vostres amics, feu córrer la informació a qualsevol que pugui estar interessat. Se’ns estan menjant vius… La gent ha de saber-ho.

Area Libertaria – Col·lectiu Llibertari de Sant Boi

Todo el día igual

... de Manel Fontdevila ...


diumenge, 11 de desembre del 2011

Lo que está pasando con la UE, en palabras simples

Por Sirventes el 9 de diciembre de 2011

La Unión Europea, la casa de todos los europeos, está pasando unos momentos algo complicados. La ironía es que la solución es a la vez la razón del problema, y se podría haber solucionado hace por lo menos 10 años.

Supongamos que quieres construir una casa nueva y contratas a un arquitecto que te hace unos planos con paredes, techo y todas esas cosas que necesitas en una casa. A la hora de construirla decides que por el momento puedes pasar sin el techo, así que te mudas con tu familia y unos cuantos socios a la nueva casa. El tiempo pasa y nadie echa de menos el techo hasta que un día estalla una terrible tormenta que amenaza con mojar todo lo que hay en la casa y hacerla inservible. Después de esperar a ver si la tormenta amaina los habitantes decidís que ha llegado el momento de poner el techo, tal como estaba en los planes iniciales, pero los que viven en una de las habitaciones se niegan y dicen que si llueve van a utilizar paraguas, que en paraguas tienen larga experiencia. Así que los demás acaban poniendo plásticos por todas partes y cruzando los dedos para que no empiece a soplar el viento.
Esto es básicamente lo que sucedió ayer en la gran reunión para salvar la Unión Europea.
El Tratado de Maastricht, escrito en 1992 en medio de una tremenda crisis monetaria en Europa y que entró en vigor en 1993 creaba el Euro, la moneda única europea. También definía los requisitos para entrar en el Euro, que al final se flexibilizaron ligeramente para que todos los países que formaban la UE pudieran entrar.
El nacimiento del Euro generó una gran polémica. Sus detractores decían que una moneda única significaba una política monetaria única. Eso sólo podía suceder en “Areas Económicas Óptimas”, es decir, entre países cuya economía fuera extremadamente similares. Cuando en Europa unos países estuvieran en crisis y otros no (crisis asimétrica) el Banco Central acabaría haciendo políticas que perjudicarían a unos u otros. Por eso los arquitectos del Euro diseñaron un sistema de protección que redistribuiría recursos cuando la política monetaria única estuviera perjudicando: la Política Fiscal Europea.
A los gobiernos eso de ceder competencias fiscales no les gustaba, y Alemania era uno de ellos, así que se implementó en Euro .El 1 de Enero de 2002 el Euro se convirtió en moneda de uso y nunca más nadie habló de la política fiscal. Hasta ahora.
Me imagino a Angela Merkel sentada, con las manos en la cabeza pensando cómo nos hemos metido en semejante barrizal. Merkel le dice a uno de sus ayudantes que la implementación del Euro no está terminada, pero que por la unión fiscal ella no pasa. Dice que lleva tantos años dándole dinero a esos países que ahora amenazan con arrastrarlos y que ni siquiera puede obligarlos a cumplir con simples medidas. Entonces de repente tiene una idea. Si tuvieramos una unión fiscal seguiríamos dándoles dinero igual pero por lo menos podríamos exigirles cumplir con las reglas. Así que llama a Sarkozy y le dice “Sarko, he cambiado de opinión, vamos a por la Política Fiscal”.
Con una política fiscal única Bruselas distribuirá ayuda y podrá exigir que aquellos que la reciben cumplan con una serie de requisitos. Además podrá emitir bonos europeos con los que se financiará la deuda de países como España e Italia. Eso y el mensaje que el Euro no se rompe eliminarán las esperanzas que los Mercados tienen de que el Euro quiebre, y que es la razón por la que siguen presionando la prima de riesgo. Además, los requisitos van a ser menos duros que los que los países casi cumplieron al entrar en el Euro, así que nadie se puede quejar que esto nunca se aprobó.
El último escollo son los británicos. Resulta que Cameron se ha plantado y ha dicho que el acuerdo no beneficia a UK, así que no firma. Parece que Cameron no está mucho por la labor de jugar en equipo. Lo que a él le preocupa es que hoy por hoy UK vive fundamentalmente de las finanzas, y Sarkozy ya ha dicho que se le van a poner controles al sector financiero. Si eso sucede Londres podría perder negocio y eso sería catastrófico. Aunque quizás no tan catastrófico como quedar fuera de todas las decisiones de la Unión Europea, porque todos los otros países han aceptado. Ahora UK vive en la casa, se ha salido con la suya de no poner techo pero a partir de ahora nadie le va a dar ni la mano (como ha hecho ya Sarkozy), y no se puede permitir mudarse. Buen papelón le queda.
El Euro nació como respuesta a una tormenta monetaria, y su implementación se va a producir totalmente como reacción a una tormenta de deuda. Parece que sólo tomamos decisiones a base de golpes. Excepto los británicos, que son alérgicos al cambio.

dijous, 8 de desembre del 2011

Aturem l'Audiència, 13 i 14 desembre


El 14 de desembre l'Audiència Nacional es trasllada a Catalunya. Tots els protagonistes que estan intentant criminalitzar el moviment 15M1, abanderats pel sindicat feixista Manos Limpias i seguits pel jutge Eloy Velasco i la fiscal Teresa Sandoval, vénen a prendre declaració als diputats2 del Parlament denunciants pels fets ocorreguts el 15 de juny.

Totes recordem aquell dia. Milers de persones sortint al carrer per protestar en la mateixa cara dels polítics contra les seves retallades socials. Aquell dia vam passar de la indignació a la acció i ens van témer. Així que com a càstig, quatre mesos després 20 persones van ser detingudes i citades per declarar a Madrid per ordre del jutge de l'Audiència Nacional com a conseqüència d'aquells fets.

Però nosaltres no ens callem davant els seus càstigs, de manera que el 14 de desembre tenim l'oportunitat de cridar ben alt i ben clar que JO TAMBÉ ERA AL PARLAMENT i que, si cal, ho tornarem a fer, per tornar a dir-los de nou a la seva cara que no aprovem les seves retallades socials, que no els volem i que no els necessitem.

El 14 de desembre tenim l'oportunitat de demostrar un altre cop la nostra solidaritat amb les companyes detingudes pels fets del Parlament i no només amb elles, sinó amb tota la gent que està patint la repressió per portar a la pràctica les seves idees, ja sigui parant desnonaments o ocupant habitatges pels desnonats, tallant carrers o fent acampades a les places, ocupant hospitals o fent protestes laborals...

Ens sobren els motius per prendre el carrer un cop més.

13 de desembre 19:30h.
Pl. Catalunya
Manifestació en solidaritat amb els encausats del Parlament i contra la repressió al moviment 15M

14 de desembre 07:30h.
Arc de Triomf
Aturem l'Audiència Provincial de Barcelona

Perquè ja hem passat de la indignació a l'acció. Perquè juntes ho podem tot!

Descarregar octaveta Aturem l'Audiència

diumenge, 4 de desembre del 2011

La gran regresión

Está claro que no existe, en el seno de la Unión Europea (UE), ninguna voluntad política de plantarle cara a los mercados y resolver la crisis. Hasta ahora se había atribuido la lamentable actuación de los dirigentes europeos a su desmesurada incompetencia. Pero esta explicación (justa) no basta, sobre todo después de los recientes “golpes de Estado financieros” que han puesto fin, en Grecia y en Italia, a cierta concepción de la democracia. Es obvio que no se trata sólo de mediocridad y de incompetencia, sino de complicidad activa con los mercados.

¿A qué llamamos “mercados”? A ese conjunto de bancos de inversión, compañías de seguros, fondos de pensión y fondos especulativos (hedge funds) que compran y venden esencialmente cuatro tipos de activos: divisas, acciones, bonos de los Estados y productos derivados.

Para tener una idea de su colosal fuerza basta comparar dos cifras: cada año, la economía real (empresas de bienes y de servicios) crea, en todo el mundo, una riqueza (PIB) estimada en unos 45 billones (1) de euros. Mientras que, en el mismo tiempo, a escala planetaria, en la esfera financiera, los “mercados” mueven capitales por un valor de 3.450 billones de euros. O sea, setenta y cinco veces lo que produce la economía real...

Consecuencia: ninguna economía nacional, por poderosa que sea (Italia es la octava economía mundial), puede resistir los asaltos de los mercados cuando éstos deciden atacarla de forma coordinada, como lo están haciendo desde hace más de un año contra los países europeos despectivamente calificados de PIIGS (cerdos, en inglés): Portugal, Irlanda, Italia, Grecia y España.

Lo peor es que, contrariamente a lo que podría pensarse, esos “mercados” no son únicamente fuerzas exóticas venidas de algún horizonte lejano a agredir nuestras gentiles economías locales. No. En su mayoría, los “atacantes” son nuestros propios bancos europeos (esos mismos que, con nuestro dinero, los Estados de la UE salvaron en 2008). Para decirlo de otra manera, no son sólo fondos estadounidenses, chinos, japoneses o árabes los que están atacando masivamente a algunos países de la zona euro.

Se trata, esencialmente, de una agresión desde dentro, venida del interior. Dirigida por los propios bancos europeos, las compañías europeas de seguros, los fondos especulativos europeos, los fondos europeos de pensiones, los establecimientos financieros europeos que administran los ahorros de los europeos. Ellos son quienes poseen la parte principal de la deuda soberana europea (2). Y quienes, para defender –en teoría– los intereses de sus clientes, especulan y hacen aumentar los tipos de interés que pagan los Estados por endeudarse, hasta llevar a varios de éstos (Irlanda, Portugal, Grecia) al borde de la quiebra. Con el consiguiente castigo para los ciudadanos que deben soportar las medidas de austeridad y los brutales ajustes decididos por los gobiernos europeos para calmar a los “mercados” buitres, o sea a sus propios bancos...

Estos establecimientos, por lo demás, consiguen fácilmente dinero del Banco Central Europeo al 1,25% de interés, y se lo prestan a países como, por ejemplo, España o Italia, al 6,5%... De ahí la importancia desmesurada y escandalosa de las tres grandes agencias de calificación (Fitch Ratings, Moody’s y Standard & Poor’s) pues de la nota de confianza que atribuyen a un país (3) depende el tipo de interés que pagará éste por obtener un crédito de los mercados. Cuanto más baja la nota, más alto el tipo de interés.

Estas agencias no sólo suelen equivocarse, en particular en su opinión sobre las subprimes que dieron origen a la crisis actual, sino que, en un contexto como el de hoy, representan un papel execrable y perverso. Como es obvio que todo plan de austeridad, de recortes y ajustes en el seno de la zona euro se traducirá en una caída del índice de crecimiento, las agencias de calificación se basan en ello para degradar la nota del país. Consecuencia: éste deberá dedicar más dinero al pago de su deuda. Dinero que tendrá que obtener recortando aún más sus presupuestos. Con lo cual la actividad económica se reducirá inevitablemente así como las perspectivas de crecimiento. Y entonces, de nuevo, las agencias degradarán su nota...

Este infernal ciclo de “economía de guerra” explica por qué la situación de Grecia se ha ido degradando tan drásticamente a medida que su gobierno multiplicaba los recortes e imponía una férrea austeridad. De nada ha servido el sacrificio de los ciudadanos. La deuda de Grecia ha bajado al nivel de los bonos basura.

De ese modo los mercados han obtenido lo que querían: que sus propios representantes accedan directamente al poder sin tener que someterse a elecciones. Tanto Lucas Papademos, primer ministro de Grecia, como Mario Monti, Presidente del Consejo de Italia, son banqueros. Los dos, de una manera u otra, han trabajado para el banco estadounidense Goldman Sachs, especializado en colocar hombres suyos en los puestos de poder (4). Ambos son asimismo miembros de la Comisión Trilateral.

Estos tecnócratas deberán imponer, cueste lo que cueste socialmente, en el marco de una “democracia limitada”, las medidas (más privatizaciones, más recortes, más sacrificios) que los mercados exigen. Y que algunos dirigentes políticos no se han atrevido a tomar por temor a la impopularidad que ello supone.

La Unión Europea es el último territorio en el mundo en el que la brutalidad del capitalismo es ponderada por políticas de protección social. Eso que llamamos Estado de bienestar. Los mercados ya no lo toleran y lo quieren demoler. Esa es la misión estratégica de los tecnócratas que acceden a las riendas del gobierno merced a una nueva forma de toma de poder: el golpe de Estado financiero. Presentado además como compatible con la democracia...

Es poco probable que los tecnócratas de esta “era post-política” consigan resolver la crisis (si su solución fuese técnica, ya se habría resuelto). ¿Qué pasará cuando los ciudadanos europeos constaten que sus sacrificios son vanos y que la recesión se prolonga? ¿Qué niveles de violencia alcanzará la protesta? ¿Cómo se mantendrá el orden en la economía, en las mentes y en las calles? ¿Se establecerá una triple alianza entre el poder económico, el poder mediático y el poder militar? ¿Se convertirán las democracias europeas en “democracias autoritarias”?

(1) Un billón = un millón de millones.

(2) En España, por ejemplo, el 45% de la deuda soberana lo poseen los propios bancos españoles, y los dos tercios del 55% restante, los detentan establecimientos financieros del resto de la Unión Europea. Lo cual significa que el 77% de la deuda española ha sido adquirida por europeos, y que sólo el 23% restante se halla en manos de establecimientos extranjeros a la UE.

(3) La nota más elevada es AAA, que, a finales de noviembre pasado, sólo poseían en el mundo algunos países: Alemania, Australia, Austria, Canadá, Dinamarca, Francia, Finlandia, Países Bajos, Reino Unido, Suecia y Suiza. La nota de Estados Unidos ha sido degradada, en agosto pasado, a AA+. La de España es actualmente AA-, idéntica a la de Japón y China.

(4) En Estados Unidos, Goldman Sachs ya consiguió colocar, por ejemplo, a Robert Rubin como Secretario del Tesoro del Presidente Clinton, y a Henry Paulson en esa misma función en el gabinete de George W. Bush. El nuevo presidente del Banco Central Europeo, Mario Draghi, fue también vicepresidente de Goldman Sachs para Europa de 2002 a 2005.

Ignacio Ramonet | Le Monde Diplomatique

dissabte, 3 de desembre del 2011

Trias inaugura el belén con una protesta laboral

 EL PERIÓDICO 
 BARCELONA 

Xavier Trias vivió ayer por la tarde como alcalde su primera inauguración del belén, un acto que tradicionalmente atrae a la plaza de Sant Jaume a colectivos disconformes con la gestión municipal. Esta vez, fueron empleados de Parques y Jardines los que mostraron al regidor (en la imagen) su rechazo al considerar que este instituto municipal lleva camino de privatizarse.